KRIO 2025. május 12.

Kisiskolás kortól

A különféle tanulási nehézségek, hangulati problémák, pszichoszomatikus betegségek kerülnek előtérbe, így a gyermekneurológiai szakrendelésünk is elsődlegesen ezekre a zavarokra fókuszál.

Gyakori gyermekneurológiai problémák és felismerésük

A kisiskolás kor az élet egyik legmeghatározóbb szakasza. Ekkor alakulnak ki a tanulási szokások, mélyülnek el a kortárs kapcsolatok, és a gyermek egyre önállóbbá válik. Azonban ebben az esetben megjelenhetnek először olyan problémák, amelyek hatással lehetnek az iskolai teljesítményre, a társas kapcsolatokra és a gyermek általános jóllétére.

A gyermekneurológia szakrendelésünk három fő problémakörrel foglalkozik ebben az életkorban:

  • Tanulási nehézségek
    Amikor a gyermek nem tudja megfelelően elsajátítani az olvasás, írás vagy számolás alapjait.
  • Hangulati problémák
    Amikor szorongás, motivációhiány vagy viselkedésbeli változások jelentkeznek.
  • Pszichoszomatikus betegségek
    Amikor a gyermek testi tünetekre panaszkodik, de a háttérben lelki egészséget érintő probléma van.

Ezeket a zavarokat sokszor nem könnyű felismerni, mert a gyermek még nem mindig tudja pontosan megfogalmazni, hogy mi okozza a nehézségeket. A szülőknek, pedagógusoknak és szakembereknek egyaránt fontos szerepe van abban, hogy időben észleljék a jeleket.

Tanulási nehézségek - amikor az iskola kihívássá válik

A tanulási zavarok nem lustaság vagy érdektelenség következményei. Ezek az agyműködés olyan sajátosságaiból erednek, ami miatt a gyermek számára egyes készségek elsajátítása nehezebb. A leggyakoribb tanulási nehézségek a következők:

Diszlexia (olvasási nehézség)
  • A gyermek lassan, nehézkesen olvas, sokszor kihagy vagy felcserél betűket.
  • Nehezen érti meg az olvasott szöveget, még ha szótagolva ki is tudja mondani a szavakat.
  • Nem szívesen olvas, kerüli a könyveket, meséket.
Diszgráfia (írási nehézség)
  • Az írás kézírása rendezetlen, nehezen olvasható.
  • Gyakori a betűk kihagyása, tévedése, tükrözése (pl. „b” helyett „d”).
  • A helyesírási szabályokat nem tudja alkalmazni, még sok gyakorlás után sem.
Diszkalkulia (számolási nehézség)
  • Nem érti a számfogalmakat, nehezen számol fejben.
  • Nem tudja az óra működését megtanulni, problémái vannak az időérzékkel.
  • Összekeveri a matematikai jeleket (+, –, ×, ÷), nehezen érti a szöveges feladatokat.
Figyelemzavar és hiperaktivitás (ADHD)
  • Nem tud huzamosabb ideig egy feladatra figyelni.
  • Gyakran elkalandozik, feledékeny, sokszor elveszíti a dolgait.
  • Túlzottan mozgékony, állandóan matat, beszél, nehezen marad egyhelyben.
  • Vagy épp ellenkezőleg: csendes, álmodozó, látszólag „más világban jár”.
Mikor forduljunk szakemberhez?
  • Ha huzamosabb ideje küzd az olvasással, írással vagy számolással, és a gyakorlás sem segít.
  • Ha elmarad a kortársaitól az iskolai teljesítménye.
  • Ha tartós figyelemzavart mutat, ami az iskolai és otthoni életben is gondot okoz.

A megfelelő fejlesztéssel, terápiával és egyéni stratégiákkal ezekre a problémákra vannak megoldások.

Hangulati problémák – amikor a gyermek másképp viselkedik

A kisiskolás korban jelentkező hangulati problémák sokszor nem egyértelműek. A gyermekek nem mindig tudják kifejezni érzéseiket, ezért a hangulatváltozások gyakran viselkedésbeli változásként jelennek meg.

Szorongás
  • Gyakran fél új helyzetektől, például iskolába menni, szerepelni.
  • Nehezen barátkozik, félénk, visszahúzódó.
  • Alvászavarok, gyakori rémálmok vagy hasfájás jelentkezhet nála.
Depresszió gyermekkorban
  • A gyermek kedvetlen, elveszíti érdeklődését a játékok vagy a hobbija iránt.
  • Gyakori sírás, önbizalomhiány és negatív önértékelés figyelhető meg.
  • Lassulás, vagy éppen túlmozgás, fáradékonyság, ingerlékenység lehet jellemző.
Mikor kérjünk segítséget?

Ha a gyermek:

  • tartósan levert vagy szorongó,
  • hangulati változásai befolyásolják az iskolai teljesítményét,
  • alvászavarral vagy pszichoszomatikus tünetekkel (pl. fejfájás, hasfájás) küzd.

Pszichoszomatikus betegségek – amikor a test jelez

A pszichoszomatikus betegségek esetén a gyermek testi tünetekre panaszkodik, de orvosi vizsgálattal nem mutatható ki szervi elváltozás. Az ilyen tünetek mögött gyakran stressz, szorongás vagy feldolgozatlan érzelmek állnak.

Gyakori pszichoszomatikus tünetek
  • Fejfájás
    Különösen iskolai napokon vagy stresszes helyzetek előtt.
  • Hasfájás
    Reggelente, iskola előtt vagy dolgozatok előtt.
  • Alvászavarok
    Nehéz elalvás, gyakori ébredés, rémálmok.
  • Szívpanaszok
    Szívdobogásérzés, mellkasi szorítás, légszomj.
Mikor érdemes szakemberhez fordulni?

Ha a gyermek rendszeresen panaszkodik testi tünetekre, de az orvosi vizsgálatok nem mutatnak ki szervi okot.

Összefoglalva

A kisiskolás korban jelentkező gyermekneurológiai problémák időben történő felismerése, hatékony kezelése segíti a gyermeket abban, hogy magabiztosan és kiegyensúlyozottan fejlődjön. A korai diagnózis és a megfelelő fejlesztés során, hogy a gyermek megtalálja a saját útját a tanulásban és a társas kapcsolatokban.