
Kisiskolás kortól
A különféle tanulási nehézségek, hangulati problémák, pszichoszomatikus betegségek kerülnek előtérbe, így a gyermekneurológiai szakrendelésünk is elsődlegesen ezekre a zavarokra fókuszál.
Gyakori gyermekneurológiai problémák és felismerésük
A kisiskolás kor az élet egyik legmeghatározóbb szakasza. Ekkor alakulnak ki a tanulási szokások, mélyülnek el a kortárs kapcsolatok, és a gyermek egyre önállóbbá válik. Azonban ebben az esetben megjelenhetnek először olyan problémák, amelyek hatással lehetnek az iskolai teljesítményre, a társas kapcsolatokra és a gyermek általános jóllétére.
A gyermekneurológia szakrendelésünk három fő problémakörrel foglalkozik ebben az életkorban:
-
- Tanulási nehézségek
- Amikor a gyermek nem tudja megfelelően elsajátítani az olvasás, írás vagy számolás alapjait.
-
- Hangulati problémák
- Amikor szorongás, motivációhiány vagy viselkedésbeli változások jelentkeznek.
-
- Pszichoszomatikus betegségek
- Amikor a gyermek testi tünetekre panaszkodik, de a háttérben lelki egészséget érintő probléma van.
Ezeket a zavarokat sokszor nem könnyű felismerni, mert a gyermek még nem mindig tudja pontosan megfogalmazni, hogy mi okozza a nehézségeket. A szülőknek, pedagógusoknak és szakembereknek egyaránt fontos szerepe van abban, hogy időben észleljék a jeleket.
Tanulási nehézségek - amikor az iskola kihívássá válik
A tanulási zavarok nem lustaság vagy érdektelenség következményei. Ezek az agyműködés olyan sajátosságaiból erednek, ami miatt a gyermek számára egyes készségek elsajátítása nehezebb. A leggyakoribb tanulási nehézségek a következők:
Diszlexia (olvasási nehézség)
- A gyermek lassan, nehézkesen olvas, sokszor kihagy vagy felcserél betűket.
- Nehezen érti meg az olvasott szöveget, még ha szótagolva ki is tudja mondani a szavakat.
- Nem szívesen olvas, kerüli a könyveket, meséket.
Diszgráfia (írási nehézség)
- Az írás kézírása rendezetlen, nehezen olvasható.
- Gyakori a betűk kihagyása, tévedése, tükrözése (pl. „b” helyett „d”).
- A helyesírási szabályokat nem tudja alkalmazni, még sok gyakorlás után sem.
Diszkalkulia (számolási nehézség)
- Nem érti a számfogalmakat, nehezen számol fejben.
- Nem tudja az óra működését megtanulni, problémái vannak az időérzékkel.
- Összekeveri a matematikai jeleket (+, –, ×, ÷), nehezen érti a szöveges feladatokat.
Figyelemzavar és hiperaktivitás (ADHD)
- Nem tud huzamosabb ideig egy feladatra figyelni.
- Gyakran elkalandozik, feledékeny, sokszor elveszíti a dolgait.
- Túlzottan mozgékony, állandóan matat, beszél, nehezen marad egyhelyben.
- Vagy épp ellenkezőleg: csendes, álmodozó, látszólag „más világban jár”.
Mikor forduljunk szakemberhez?
- Ha huzamosabb ideje küzd az olvasással, írással vagy számolással, és a gyakorlás sem segít.
- Ha elmarad a kortársaitól az iskolai teljesítménye.
- Ha tartós figyelemzavart mutat, ami az iskolai és otthoni életben is gondot okoz.
A megfelelő fejlesztéssel, terápiával és egyéni stratégiákkal ezekre a problémákra vannak megoldások.
Hangulati problémák – amikor a gyermek másképp viselkedik
A kisiskolás korban jelentkező hangulati problémák sokszor nem egyértelműek. A gyermekek nem mindig tudják kifejezni érzéseiket, ezért a hangulatváltozások gyakran viselkedésbeli változásként jelennek meg.
Szorongás
- Gyakran fél új helyzetektől, például iskolába menni, szerepelni.
- Nehezen barátkozik, félénk, visszahúzódó.
- Alvászavarok, gyakori rémálmok vagy hasfájás jelentkezhet nála.
Depresszió gyermekkorban
- A gyermek kedvetlen, elveszíti érdeklődését a játékok vagy a hobbija iránt.
- Gyakori sírás, önbizalomhiány és negatív önértékelés figyelhető meg.
- Lassulás, vagy éppen túlmozgás, fáradékonyság, ingerlékenység lehet jellemző.
Mikor kérjünk segítséget?
Ha a gyermek:
- tartósan levert vagy szorongó,
- hangulati változásai befolyásolják az iskolai teljesítményét,
- alvászavarral vagy pszichoszomatikus tünetekkel (pl. fejfájás, hasfájás) küzd.
Pszichoszomatikus betegségek – amikor a test jelez
A pszichoszomatikus betegségek esetén a gyermek testi tünetekre panaszkodik, de orvosi vizsgálattal nem mutatható ki szervi elváltozás. Az ilyen tünetek mögött gyakran stressz, szorongás vagy feldolgozatlan érzelmek állnak.
Gyakori pszichoszomatikus tünetek
-
- Fejfájás
- Különösen iskolai napokon vagy stresszes helyzetek előtt.
-
- Hasfájás
- Reggelente, iskola előtt vagy dolgozatok előtt.
-
- Alvászavarok
- Nehéz elalvás, gyakori ébredés, rémálmok.
-
- Szívpanaszok
- Szívdobogásérzés, mellkasi szorítás, légszomj.
Mikor érdemes szakemberhez fordulni?
Ha a gyermek rendszeresen panaszkodik testi tünetekre, de az orvosi vizsgálatok nem mutatnak ki szervi okot.
Összefoglalva
A kisiskolás korban jelentkező gyermekneurológiai problémák időben történő felismerése, hatékony kezelése segíti a gyermeket abban, hogy magabiztosan és kiegyensúlyozottan fejlődjön. A korai diagnózis és a megfelelő fejlesztés során, hogy a gyermek megtalálja a saját útját a tanulásban és a társas kapcsolatokban.